Groene smoothie “uit de tuin”

Een groene smoothie is een ware traktatie. Letterlijk: omdat het gewoon erg lekker is. Figuurlijk: omdat het allerlei gezondheidsvoordelen biedt waaronder: meer energie, stralendere huid, verminderen van (vr)eetbuien (en nog véél meer, lees vooral verder).
Zet de groene smoothie regelmatig op je menu en zorg er op die manier voor dat je een hele extra portie groenten, fruit én kruiden binnenkrijgt. In één drankje! Pats-boem-vitaminebom!

Moet een groene smoothie GROEN zijn?

Smoothies, Shakes, Sappen. Het is allemaal erg hip tegenwoordig, dus je komt de termen overal tegen. Waarin verschilt dan nu een groene smoothie van alle andere smoothies/sappen/shakes etc?
Het belangrijkste element – je raadt het al – is het feit dat ie groen is. Dat groen behoort afkomstig te zijn van groene bladgroenten en/of verse kruiden. Waarom? Omdat groene bladgroenten veel chlorofyl bevatten. Dat klinkt als een vies woord, maar het is simpelweg een molecuul dat bladgroentes hun natuurlijke groene kleur geeft. Maar chlorofyl doet veel en veel meer. Sterker nog, zonder chlorofyl zou er geen leven mogelijk zijn op aarde (echt waar!).

Dus ‘Ja’, een groene smoothie moet groen zijn en dat groen moet afkomstig zijn van groene bladgroentes.

Groen, groener, groenst is het gezondst

In sneltreinvaart enkele prachtige voorbeelden van de positieve eigenschappen van chlorofyl: het heeft ontgiftende eigenschappen, het is goed voor het verteringsstelsel, het bloedvatenstelsel en het immuunsysteem; het gaat oxidatieve stress van je cellen tegen, zuivert het bloed en voorziet het bloed van zuurstof waardoor er meer energie vrijkomt; het gaat het ontstaan van chronische ziektes tegen, het helpt verslavingen te doorbreken, het stimuleert de groei van goede bacteriën in de darmen en het helpt de lever te reinigen; het kan zware metalen en andere gifitge stoffen aan zich binden zodat die via het verteringsstelsel het lichaam kunnen verlaten.

Des te groener de bladgroente is, des te meer chlorofyl hij bevat, dus gezonder.

Welke groene bladgroentes kun je gebruiken?

Hierbij wat voorbeelden (in alfabetische volgorde): andijvie, boerenkool, botersla, chinese kool, groen van wortels, radijs, broccoli en rode bieten, kiemgroentes, lamsoor, paksoi, postelein, raapsteeltjes, romeinse sla, rucola, selderij, snijbiet, spinazie, veldsla, waterkers.

Welke kruiden kun je gebruiken?

Denk aan: basilicum, citroenmelisse, citroenverbena, dille, koriander, allerlei soorten munt, peterselie, venkel etc.

Groen rechtstreeks uit de natuur (weide, tuin etc.)

Zoek een schone, beetje afgelegen plek waar de gewenste kruiden groeien en was ze goed voordat je ze gaat gebruiken. Een paar voorbeelden van wat je ‘in het wild’ kunt tegenkomen: brandnetel (gebruik evt handschoen bij het plukken en gebruik de bovenste topjes van de plant), paardenbloem, zevenblad, zuring

Hoe maak je zelf een échte groene smoothie…met brandnetel uit de tuin?

Oké, genoeg informatie. Aan de slag met je eigen groene smoothie.

Dit heb je nodig:

  • 2 mango’s
  • 1 eetlepel citroensap
  • 150 gram wilde brandnetel
  • water naar behoefte

Zo maak je ‘m:

Doe het fruit in de blender en voeg water en citroensap toe tot dezelfde hoogte als het fruit. Blend totdat er een egale massa ontstaat. Voeg vervolgens de brandnetels toe en blend nog een keer. Indien gewenst voeg je extra water. Geniet ervan!

(Bron: meer weten over het hoe en waarom van groene smoothies inclusief 70 recepten? Boek: ’70 Groene Smoothies, Marjolijn van der Velde)

 

 

 

 

No comments yet.

Geef een reactie