Supersnelle Avocado Lunch

Deze supersnelle avocado lunch is een traktatie waar je darmen erg blij mee zullen zijn. De ingrediënten avocado, basilicum, noten en gezonde olie zijn namelijk zeer belangrijke ‘hulpen’ voor een dagelijkse ontlasting. De lunch is zeer eenvoudig te bereiden; hij is suiker- gluten- en zuivelvrij, maar VOL met goede vetten, vitaminen en mineralen. Ik vond deze lunch weer in het prachtige boek van Rineke Dijkinga en ik kan ‘m jou van harte aanbevelen als je darmen je lief zijn. Want onthoud: een goede gezondheid begint in de darmen.

Avocado is goed voor de darmen

Avocado, basilicum, noten en gezonde oliën zijn goed voor de darmen omdat ze bijdragen aan het hebben van dagelijkse ontlasting. Het niet hebben van een dagelijks ontlastingspatroon is niet bevorderlijk voor de gezondheid en voor de goede darmbacteriën.
Er zijn verschillende redenen waarom we onze goede darmbacteriën kwijtraken. De voornaamste zijn: stress, antibiotica, (regelmatig of langdurig) gebruik van ontstekingsremmers, NIET DAGELIJKS ONTLASTING HEBBEN, overmatig alcoholgebruik, suikers/geraffineerde koolhydraten, teveel vet, teveel dierlijk eiwit, E-nummers, voedselvergiftiging, langdurig vasten, eetstoornissen, infecties, bestralingen, chemotherapie, darmoperaties en gifstoffen zoals lood, kwik, en cadmium.

Een aantal van de bovenstaande punten heb je niet volledig zelf in de hand. Wat je wél kunt beïnvloeden (zoals het bevorderen van je dagelijkse stoelgang), kun je met beide handen aanpakken. Bijvoorbeeld door te kiezen voor deze snelle avocado lunch.

Ingrediënten (per persoon)

  • 1 avocado
  • 1 scheut olie (Happy Delightolie, koolzaadolie, hennepolie, lijnzaadolie, olijfolie etc).
    Rineke Dijkinga heeft het in haar recept over Happy Delight olie. Mocht je die olie niet in huis heben, dan geeft ze een alternatief dat bestaat uit de combinatie van olijfolie, koolzaadolie, citroensap en wat rasp van een biologische citroen. Mocht je ook dat niet in huis hebben, kies dan eenvoudigweg voor een andere (koudgeperste, biologische) olie.
  • ca. 20 biologische pistachenoten
  • 4 takjes verse basilicum
  • een paar draaien uit de zout- en pepermolen.

Bereiding

  • Snijd de avocado doormidden en verwijder de pit.
  • Verdeel de pistachenoten over de twee kuiltjes waar de pit heeft gezeten.
  • Garneer het geheel met basilicumblaadjes, zout en peper naar smaak, en sprenkel de olie eroverheen.

Geniet ervan!

Weten van (h)eerlijk eten, Deel 2

effecten van voedingsmiddelen

Het recept is afkomstig uit het boek “Weten van (h)eerlijk eten”, Deel 2, van orthomoleculair en natuurgeneeskundige Rineke Dijkinga. (www.rinekedijkinga.nl).

Het boek is een aanrader voor iedereen die behoefte heeft aan volwaardige, lekkere voeding. Je vindt er recepten voor alle momenten van de dag, dus ook voorafjes, tussendoortjes en zelfs ideeën voor beleg. Het leukste vind ik dat bij ieder recept staat uitgelegd waarom de ingrediënten zo goed voor je zijn. Eten uit het boek van Rineke Dijkinga voelt daardoor éxtra smakelijk: het ís lekker en de wetenschap dat het zo goed voor je is, maakt het nóg lekkerder.

, , , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie