Zelfgemaakte eiersalade, voor een gezond cholesterol

Zelfgemaakte eiersalade deze Pasen is lekker, makkelijk, én goed voor je cholesterol. Dagelijks een eitje eten van (je eigen) loslopende kippen heeft géén nadelig effect op je cholesterolwaarden. Bovendien zitten er in jouw eigen salade geen E-nummers en transvetten, maar juist de goede vetten zoals olijfolie of koolzaadolie (dat kies je lekker zelf). 

Waarom is deze zelfgemaakte eiersalade gezond voor je?

Ik legde hierboven al uit dat eieren van loslopende kippen geen nadelig effect op het cholesterol hebben en dat het voordeel van zelfgemaakt versus ‘zelfgekocht’ is dat er in je eigen versie geen smaakversterkers, conserveringsmiddelen, transvetten etc verwerkt zijn. Je kiest zelf de ingrediënten, dus ook de kruiden, en daarmee verrijk je je eiersalade (en je lichaam!) enorm.

In dit recept zit bijvoorbeeld kurkuma. Kurkuma is een belangijke antioxidant, het verbetert de lever- en galfunctie (!), het werkt ontstekingsremmend (denk aan alle reumatische klachten, maag- darm- en vaatwandontstekingen, en bedenk dat hart- en vaatziekten in essentie ontstekingsziekten zijn).
Kurkuma werkt cholesterolverlagend, het remt plaquevorming in de hersenen (Alzheimer), het werkt antibacterieel etc. De gezondheidsvoordelen en de (wetenschappelijk bewezen) geneeskrachtige eigenschappen van kurkuma zijn bijna teveel om op te noemen. Neem daarom dagelijks 1 theelepeltje kurkumapoeder ter preventie.

Ook bevat dit recept het kruid fenegriek, de kiemen ervan. Fenegriek verlaagt o.a. de bloedsuikerspiegel en verhoogt de glucosetolerantie, het helpt mee om de nuchtere suikerspiegel te verlagen, het gaat gasvorming tegen, kalmeert het spijsverteringskanaal, verlaagt cholesterol en triglyceriden, en nog veel meer.

Ingrediënten (4 personen)

  • 4 gekookte eieren, net niet hard gekookt
  • evt 2 eetlepels volle yoghurt, kwark of zure room
  • flinke scheut olijfolie of koolzaadolie
  • scheutje citroensap
  • evt klein scheutje biologische ketjap manis zonder E621
  • 1 theelepel biologisch kruidenzout / biologisch bouillonpoeder, of scheutje shoyu/tamari
  • peper
  • een halve paprika in flinterdunne reepjes
  • 1 theelepel gemalen kurkuma + een klein beetje kerriepoeder
  • 1 eetlepel fijngesneden daslook, peterselie of bieslook
  • kiemen zoals fenegriek, broccoli of tuinkers

Bereiding

  • Voeg alle ingrediënten bij elkaar
  • Proef of het op smaak is en voeg evt nog iets van de ingrediënten toe
  • Op het laatst garneren met de verse kruiden en de kiemen
  • Zodra je de olie hebt toegevoegd het gerecht direct afdekken om oxidatie tegen te gaan

Weten van (h)eerlijk eten, Deel1

effecten van voedingsmiddelen

Het recept is afkomstig uit het boek “Weten van (h)eerlijk eten”, Deel1, van orthomoleculair en natuurgeneeskundige Rineke Dijkinga. (www.rinekedijkinga.nl).

Het boek is een aanrader voor iedereen die behoefte heeft aan volwaardige, lekkere voeding. Je vindt er recepten voor alle momenten van de dag, dus ook voorafjes, tussendoortjes en zelfs ideeën voor beleg. Het leukste vind ik dat bij ieder recept staat uitgelegd waarom de ingrediënten zo goed voor je zijn. Eten uit het boek van Rineke Dijkinga voelt daardoor éxtra smakelijk: het ís lekker en de wetenschap dat het zo goed voor je is, maakt het nóg lekkerder.

, , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie